Pak chong/Khao Yai + Ayutthaya

3 februari 2019 - Phum, Thailand

Dag 3

"Yes miss, you can wait here, it's okay". Na een heftige inpaksessie check ik uit bij mijn eerste en overigens super leuke hostel. Ik mag even wachten want een taxi wordt voor mij geregeld. Deze bracht mij naar het treinstation van bangkok, wat minder populair onder de toeristen lijkt te zijn dan de 'minivan'. Daar stond ik dan tussen veel lokalen die precies wisten waar ze moesten zijn. De trein komt aan en ik stap bij de eerste wagon in zoals mij werd verteld. Ik kijk vragend naar een lokale dame en laat mijn kaartje zien. Ze wijst mij de weg en ik kan zitten. De volgende 3 uur geniet ik van het uitzicht en het steeds meer groenere Thailand. Eenmaal bij het station aangekomen pak ik wat onhandig mijn tas en sta ik met mijn maat 40 op de kleine voetjes van een oud Thais vrouwtje. Sorry riep ik nog en al struikelend spring ik de trein uit. Check. Ik heb alles. Daar staat gelijk de pick up van het hostel klaar. In de open achterbak rij ik samen met een ander Frans stelletje naar het hostel. Hier begint de middagtour waarbij we heerlijk een duik hebben kunnen nemen in een lokale waterbron en miljoenen vleermuizen hebben zien vertrekken vanuit een grot. Morgen mogen we de hele dag met onze zeer enthousiaste en grappige gids op pad en wie weet wat ons dan te wachten staat.

IMG_20190201_125546

Dag 4

En wat ons te wachten stond had ik mij niet kunnen voorstellen... Na een wat onwennige nacht en een verfrissende koude douche ga ik het gevecht wederom weer aan met mijn backpack. Mijn backpack mag ik in het huis van de gids achterlaten welke ik na de trip op kan halen om door te reizen naar Ayutthaya. Na een fruitig ontbijt vertrekken we met 12 man naar het khao yai national park. We krijgen speciale sokken en trotseren zo met z'n allen de natuur van Thailand. Meerdere wilde dieren kwamen bij ons in het vizier, waaronder de hornbill, slangen, een uit de kluiten gewassen eekhoorn en gibbons!! Na een korte wandeling naar een waterval en door het hostel gemaakte lunch met uitzicht gaan wij verder met de tour. Met heel veel geluk en een beetje kennis van onze gids stuiten wij op een groep olifanten inclusief olifantjes. Op 50m afstand hebben wij deze prachtige wezens mogen bewonderen. Die 50m betekent inclusief wegrennen, de auto in en snel wegrijden. Het zijn ten slotte wilde dieren en erg fan van mensen zijn ze niet. Vooral het kleinste olifantje was een echte show off, maar zeker niet minder gevaarlijk. Tijdens het schrijven ontstaat er weer een glimlach op mijn gezicht en dit gebeurde ook meerde malen in de trein onderweg naar Ayutthaya. Wat ben ik dankbaar voor deze bijzonder mooie dag.

IMG-20190202-WA0045IMG_20190203_165901IMG_20190203_165934IMG_20190203_165917IMG_20190203_165804IMG_20190202_193258IMG_20190202_211813

Dag 5

Nog op dag 4 komen wij 's avonds laat aan in Ayutthaya. Lauure en ik hebben dezelfde hostel die gelukkig aan de overkant van het treinstation ligt. Ik ben ontzettend moe, vies en verlang het liefst naar het poetsen van mijn tanden. Zo gedacht zo gedaan en na een plons water in m'n gezicht klim ik in het stapelbed. Het Thaise vrouwtje onder mij hoor ik nog zachtjes gedag zeggen en we wensen elkaar welterusten. Van al het moois van die dag kan ik niet slapen. Ik Skype nog even geluidloos/zwaai naar familie en sluit dan mijn ogen.

Na een zeer georganiseerde ochtend inclusief het inpakken van mijn backpack begint alweer dag 5 van mijn reis. Lauure en ik gaan samen op de fiets het stadje Ayutthaya verkennen. Na een stevig ontbijtje van Lauure en een fruitig ontbijt van mij starten we aan onze tempel route. Het fietsen was hier nog een hele uitdaging ondanks dat dit echt wel in de must do top 3 stond voor Ayutthaya. "Ja, je kan echt de brug over" zei een local tegen ons en hij wees omhoog naar een voor mij uitziende snelweg. Op goed geloof trotseren wij de wegen van Ayutthaya en de brug, wat dus wel degelijk een snelweg bleek te zijn. Met halfgebakken remmen stieren we naar beneden waar we met behulp van onze voeten tot stilstand komen. Na verschillende fietsavonturen en prachtige tempels komen we oververhit terug bij het hostel. Na het zien van de ventilator op de grond stort ik mijzelf hier voor en al lachend komt de Thaise host met een fles koud water aangelopen. Men wat was het warm! Na een verkoelende douche en een backup van mijn foto's is het alweer tijd om naar het station te gaan. Hier stap ik in de nachttrein die mij in 12 uurtjes naar Chiang Mai brengt en, zoals nu gewoonlijk begint te worden, klim ik in de 'upper bed'.

IMG_20190203_174244IMG_20190203_174419IMG_20190203_174324IMG_20190203_174350IMG_20190203_112728IMG_20190203_150610

1. Monique Bravenboer:
    3 februari 2019
    Weer prachtige foto's en leuk verslag!
    Liefs van ons xxx
  2. Richard:
    3 februari 2019
    Niet alleen bij mij maar dus ook bij een Thais vrouwtje laat je verpletterende indrukken achter, de lokale helpen je de brug over, en Wal weer aan de top in de trein.
    Wederom weer een geweldig verslag om te lezen.
  3. Monique:
    3 februari 2019
    Geweldig lieverd. Ik zit te genieten van jouw verhaal. Op naar het volgende avontuur. Dikke knuf
  4. Oma Alie en opa Thijs.:
    Oma Alie en opa Thijs
    3 februari 2019
    Hallo Amber, heerlijk om zo'n grandioze vakantie te beleven. Oma en ik genieten intens van jouw mooie verhalen. Wij hopen dat je er nog vele mogen volgen. Dank hiervoor. Dikke knuffels van ons.😚 En wees voorzichtig met alles wat je doet .Maar geniet met volle teugen. Veel liefs en tot schrijfs.
  5. Mick:
    3 februari 2019
    Kijk je uit voor bedwantsen en dat je ze niet mee naar huis neemt? En niet op olifanten rijden en op de foto met (gedrogeerde) tijgers hé