Vietnam (deel 1)

10 maart 2019 - Hoi An, Vietnam

Het is even stil geweest op mijn blog, maar na een "bumpy ride" en een nieuwe mindset heb ik het schrijven weer gevonden.

Het is alweer 2 weken geleden dat Bryan zich bij mij heeft gevoegd en "mijn" reis nu "onze" reis is geworden. Ondanks dat ik met veel plezier mijn soloreis heb kunnen delen met een hoop fantastische nieuwe mensen, is het fijn om het nu te kunnen delen met mijn beste maatje.

hanoi000

Na een voor ons gevoel, een valse start in Vietnam te hebben gehad, hebben we na Ha Giang onze reis weer rustig aan opgepakt en begonnen wij deze in Hanoi. De hoofdstad van Vietnam. Eerder in mijn verhalen schreef ik over het verkeer in Bangkok en hoe intens dit kon zijn. Ik neem alles terug. Ik mis het "rustige" verkeer van Bangkok. Wat een gekkenhuis hier. Nadat we steeds meer gewend raakte aan de drukte konden we er hard om lachen. Hoezo stoplicht? Je hebt toch een toeter...  Ondanks dat we konden genieten van de chaos waren we blij onze reis voort te kunnen zetten naar Ha Long Bay: de plek die ervoor zorgde dat Vietnam op onze verlanglijst kwam te staan. We hadden tot nu slecht en koud weer gehad en tijdens onze boottrip door de bay werd ons volop zonnestralen gegund. Adembenemende kalksteeneilanden kwamen voorbij en daarbij de mooiste uitzichten.

halongbay1

halongbay3halongbay2halongbay6halongbay6halongbay7halongbay4halongbay8

Na ha long bay vertrokken wij naar Ninh binh met de bus. Het is en blijft Azië, maar Vietnam spant toch echt de kroon. 0800 uur vertrekken kan net zo goed 0900 zijn en misschien zelf 0930, maar Amber vooral "no wollie". Bij busritten die overigens langer duren dan +/-4 uur zijn "sleeperbussen". De stoelen zijn bedden en zo word je als toerist achterin in de hoogslapers gepropt gezien de lokalen de privilege hebben om voorin en beneden te liggen. Eenmaal aangekomen in Ninh binh en na het inchecken bij onze homestay gingen we opzoek naar wat te eten. Zullen we hier zitten?  Vroeg ik aan Bry. "Of jullie schuiven bij ons aan" hoorde we naast ons. Leuk een Nederlandse stelletje. En zo gevraagd zo gedaan. Wat uitmondde op een gezellige avond en nog meer ontmoetingen. Het blijft mij toch verbazen hoe makkelijk en leuk je contact legt met medereizigers, ook wanneer je dus niet alleen reist. Ninh Binh verkennen wij verder op de fiets en mijden zo de toeristische gedeeltes en komen langs de boerderij-achtige landschappen waar Ninh Binh ook bekent om staat.

Ninhbinh1ninhbinh2ninhbinh4ninhbinh5

ninhbinh3

Na Ninh binh verkent te hebben  maken wij ons klaar voor de nachttrein. Iets wat Bryan graag wilde meemaken. We worden naar een cabine voor vier personen gebracht waar 2 Aziaten al lekker liggen te knorren. Een van de stewards komt naar ons toe en vraagt of we een privé cabine willen. Kost ons wel 30 us dollar. "je bent niet goed" zei ik. Waarop hij denk ik door had dat dit niet onze eerste reis door Azië was en zei "oké oke 400 Vietnamese dollar (+/-15 euro) en ik mocht met hem meelopen om de cabine even te controleren. Na een voor ons beide goede deal hadden we de cabine helemaal voor ons alleen en al schommelend komen we na een rit van 12 uit aan in Hue.

Hue hebben wij even gebruikt als tussenstop voor Hoi An gezien hier niet heel veel te beleven valt. We hebben hier voornamelijk het lekkerste ijs van Vietnam ontdekt en daarom ook maar 2 keer langs gegaan om bij de 2e keer verleid te worden voor de aanbieding van 3 bollen ijs. Jammie! De volgende ochtend vertrekken we naar Hoi An, tevens onze eindbestemming van Vietnam, en al gauw beseffen wij dat dit toch wel het leukste plekje van onze reis zal zijn...

1. Richard:
    10 maart 2019
    Van even stil geweest naar weer een superleuk belevings verslag om te lezen.
    Wat een ervaring doen jullie op en nemen jullie mee terug. Geweldig.
    Veel avontuur nog samen. Toppers
  2. Monique:
    Sluit ik mij helemaal bij aan. Ge-wel-dig. Veel liefs xxx-jes
  3. Oma Alie en opa Thijs.:
    Lieve luitjes.
    Ook wij hebben weer genoten van jullie nieuwe avonturen. Wat fijn dat jullie allemaal
    samen dit op een fantastische manier kunnen doen. Nog heel veel mooie reisdagen wensen wij jullie toe.
    Veel liefs en dikke knuffels van ons!
  4. Inge H.:
    11 maart 2019
    Fijn om weer nieuwe geweldige belevenissen te lezen..nu van jullie samen. En jouw camera, prachtige foto's. Natuurlijk ook goed geschoten 😉💋
  5. Collega Maartje:
    17 maart 2019
    Geniet nog even hè? En stop het mooie weer ook ff in je koffer, thuis weer uitladen aub 😀☀️
  6. Amber:
    21 maart 2019
    Hee Maartje jaa ik ga mijn best doen.. En aan het weerbericht te zien komt het aardig in de buurt!! 😬😎